fredag 29 mars 2013

Vantar till de små

I höstas stockade jag ett par vantar till Elsa, typ bara "påsar" eftersom hon inte använde sina händer då. De va bara till för att värma henne. Nu när hon pekar, vinkar och vill hålla sig i bumberbaren (heter det så?) på vagnen bestämde jag mig för att det var dags för tumvantar.

Virkade ihop ett par, och blev nöjd. Hon låter som sitta kvar, även om själva påtagandes av dom är jobbig liksom.

Börjar från fingertopparna och arbetar mig mot armen såhär;

4 lm, slut till en ring med en sm. Sedan 7 fm om ringen.
V 2: 2 fm i varje fm
V 3: 2 fm : 1 fm upprepa varvet ut

Detta blev lagom omkrets för hennes små händer kan alltid öka efter behov.

V 4 och fram till där tummen ska vara virkas 1 fm i varje fm, slutar varje varv med sm och börjar varje varv med lm.

För tummen virkade jag sex lm och fortsatte sedan virka till handleden börjar. Därefter bytte jag färg och 2 varv fm därefter 1 varv st och slutar med ett varv fm.

"Plockade" sedan upp 12 fm för tumme och virkade runt runt tills den blev lagom stor, minskade såhär 1 fm 2 fm tillsammans varvet ut sen 1 varv 1 fm i varje fm. Slöt tummen med sm genom båda lagren :)

Fm : fast maska
Lm ; luftmaska
Sm : smygmaska
St : stolpe

Tycker tumvantar är det bästa på en så liten, tillräckligt pilligt att få i tummen i tummen, tänk hur pilligt det vore med fingervantar, när reflexen är att knyta näven ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar